Blessures

Wandelen is volgens de deskundigen de sport bij uitstek om op een verantwoorde en ontspannen manier uw conditie te verbeteren. Het risico op blessures is klein bij wandelen, omdat er maar weinig piekbelastingen op het lichaam worden uitgeoefend.

Om risico’s op blessures bij wandelen te verkleinen, is het belangrijk te letten op:

Houding. Het is belangrijk dat u ontspannen en rechtop loopt. Plaats uw voeten recht naar voren en wikkel uw voeten goed af. Laat uw armen ontspannen meegaan met het wandeltempo.

Warm worden. Ga nooit te snel van start. Wandel eerst in een rustig tempo zodat uw spieren de gelegenheid krijgen om warm te worden.

Advies. Neem voldoende rust wanneer u last heeft van een blessure. Raadpleeg uw arts wanneer de blessure niet overgaat of wanneer de blessure terugkomt. Wacht hier niet te lang mee!

Blaren. Een van de meest voorkomende problemen, zijn blaren. Loop nieuwe schoenen daarom goed in. Ga niet direct met nieuwe schoenen een tocht wandelen. Dit kan uw plezier behoorlijk bederven.

Blaren en de behandeling

Wat is een blaar?
Een blaar is een huidletsel: een ophoping van vocht tussen de opperhuid en de lederhuid, die zorgt voor een blaas. Een branderige rode huid is het eerste voorteken.

Verzorging van een blaar
Blaren kunt u prima zelf verzorgen. Verzorging is noodzakelijk om het infectierisico te beperken, om pijn en ongemak te verminderen en om de genezing te versnellen. Bij verzorging is het type blaar belangrijk:

Gesloten blaar
Is de blaar niet hinderlijk, de blaar  gewoon laten zitten en afplakken met een tweedehuidpleister.
Is de blaar wel hinderlijk, prik de blaar door met een ontsmette/steriele naald of blarenprikker. Ontsmet eerst de huid. Prik dan in de basis van de blaar op verschillende plaatsen. Houd hierbij de naald evenwijdig aan de huid. Druk vervolgens met een steriel kompres het vocht uit de blaar en ontsmet nogmaals.

Open blaar
Ontsmet de wond en de nabije huid. Knip loshangende huiddeeltjes weg met een steriele schaar. Ontsmet de wond nogmaals en dek de wond af met een tweedehuidpleister.

Preventie
Zelfs de perfect getrainde sporter kan last krijgen van blaren.  De gouden tip ter preventie bestaat helaas niet. Wel kunt u een aantal dingen doen en laten om het risico op blaren te beperken:

  • Voorkom glijden en glippen in de schoenen en plooien in de sokken.
  • Train geleidelijk naar een hoger niveau zodat ook de huid zich goed kan ontwikkelen.
  • Tape vooraf met sporttape de kwetsbare delen, maar (let op dat u plooien voorkomt) voorkom plooien!
  • Loop nieuwe schoenen goed in.
  • Sommige wandelaars hebben baat bij kamferspiritus, talkpoeder, vaseline en/of andere voet- c.q. huidmiddelen

Tekenbeet
Teken leven in hoog gras en in struiken en zijn het hele jaar aanwezig. Teken zijn kleine parasieten die zich vastbijten in de huid van mens of dier en zich dan volzuigen met bloed. Meestal is dat onschuldig, maar u kunt er ziek van worden als de teek lang op uw huid zit. Bovendien kan een teek de ziekte van Lyme veroorzaken. Wanneer de teek binnen 24 uur wordt verwijderd, is de kans op besmetting nihil.

Voorzorgsmaatregelen:

  • Draag in bos, duinen en bij dichtbegroeide struiken bedekkende kleding, dichte schoenen en een lange broek.
  • Controleer uw kleding en lichaam op teken als u op dergerlijke plekken bent geweest.
  • Laat kinderen een pet dragen als extra bescherming.
  • Smeer eventueel vooraf uw huid in met een insectenwerend middel.
  • Er zijn beschermende, geïmpregneerde sokken verkrijgbaar onder de naam Bugsox. Kijk voor meer informatie op “stop de teek“.
  • Verwijder de teek binnen 24 uur. Gebruik een puntig pincet of een tekentang.
  • Pak de teek zo dicht mogelijk bij de huid vast en trek hem voorzichtig los.
  • Ontsmet het wondje met 70% alcohol, jodiumtinctuur of -zalf.
  • Let tot 3 maanden na de beet op een ringvormige huiduitslag rond de plaats van de beet en griepachtige klachten zoals koorts, hoofdpijn en gewrichtspijn.
  • Ga naar de huisarts als de rode ring op de huid groter wordt of als u grieperige klachten hebt.

Meer informatie
Meer informatie over tekenbeten en de ziekte van Lyme vindt u op “kies beter“.
E-mail: [email protected]
Telefoon: 0900-1237890 (kantooruren, 15 c.p.m.)